Privacy- en cookieverklaring Mijnjurist
23 december 2021
Uw privacy is voor Mijnjurist.nl B.V. (hierna: Mijnjurist) van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de relevante wet- en regelgeving over privacy, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (verder: AVG). Dit betekent dat wij:
- Onze doeleinden duidelijk vastleggen, voordat wij uw persoonlijke gegevens verwerken, via deze privacyverklaring;
- Zo min mogelijk persoonlijke gegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden;
- Expliciet toestemming vragen voor de verwerking van uw persoonlijke gegevens, mocht toestemming verplicht zijn;
- Benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om uw persoonlijke gegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken;
- Uw rechten respecteren, zoals het recht op inzage, correctie of verwijdering van uw bij ons verwerkte persoonsgegevens.
- Uw gegevens zijn veilig bij ons en wij zullen deze gegevens altijd netjes gebruiken.
Definities
Hieronder worden enkele definities gegeven van de veel gebruikte termen in deze privacy- en cookieverklaring:
- Jurist: Een zelfstandige jurist die door Mijnjurist als derde wordt ingeschakeld en gespecialiseerd is in een rechtsgebied, de onboarding van Mijnjurist en de aanmelding via het platform succesvol heeft doorlopen.
- Opdrachtgever: Een klant (rechtspersoon) van Mijnjurist ten behoeve van wie een jurist bereid is juridische diensten te verrichten.
- Platform: Een verzameling van online diensten die worden aangeboden door Mijnjurist.
Doeleinden van de gegevensverwerking
Door gebruik te maken van onze diensten of onze website te bezoeken, verkrijgen wij verschillende soorten persoonsgegevens van u. Per doeleinde wordt hieronder aangegeven welke gegevens wij van u verkrijgen, met welke doel wij deze gegevens verwerken en hoelang die worden bewaard. Als u vragen heeft of wilt weten wat wij precies van u bijhouden, neem dan contact met ons op via de gegevens onderaan deze privacy- en cookieverklaring.
Het account van de opdrachtgever
Als opdrachtgever moet u zich bij bepaalde onderdelen van ons bedrijf eerst registreren. U moet dan informatie over uzelf opgeven en een gebruikersnaam kiezen. Daarmee maken wij een account, waarop u kunt inloggen met die gebruikersnaam en een zelfgekozen wachtwoord.
Hiervoor gebruiken wij uw:
- Bedrijfsnaam
- NAW-gegevens
- Telefoonnummer (optioneel)
- E-mailadres
- Factuurgegevens
Deze informatie hebben wij nodig vanwege de overeenkomst die we met u sluiten. Wij bewaren deze informatie, tot zes maanden nadat u het account hebt opgeheven. Wij bewaren deze informatie, zodat u ze niet steeds opnieuw in hoeft te vullen bij Mijnjurist en zodat wij u makkelijker kunnen benaderen als dat nodig is. U kunt via uw account de informatie aanpassen wanneer u dat wilt. Bepaalde klantgegevens bewaren wij langer in verband met de wettelijke fiscale bewaarplicht.
Als opdrachtgever een jurist inhuren
Wanneer u als organisatie via Mijnjurist een jurist inhuurt, gebruiken wij uw persoonsgegevens om de inhuurovereenkomst tussen u en Mijnjurist netjes af te kunnen handelen. Wij mogen uw persoonsgegevens dan aan de door ons ingeschakelde jurist geven om het contact tussen opdrachtgever en jurist te vergemakkelijken. Ook krijgen wij informatie over uw betaling van uw bank of creditcardmaatschappij.
Hiervoor gebruiken wij uw:
- Bedrijfsnaam
- NAW-gegevens
- Telefoonnummer
- (Zakelijke) factuuradres
- (Zakelijke) betaalgegevens
- E-mailadres
Deze hebben wij nodig vanwege de overeenkomst die we met u sluiten. Wij bewaren deze informatie, tot zes maanden nadat u uw jurist heeft gevonden en betaald via ons platform. Bepaalde klantgegevens bewaren wij langer in verband met de wettelijke fiscale bewaarplicht.
Als jurist een abonnement afsluiten
U kunt bij ons als jurist een betaald abonnement afsluiten, waarbij wij uw persoonsgegevens gebruiken om de betaling af te handelen. Daarvoor dient u zich eerst aan te melden op de aanmeldpagina voor juristen. Voor een account als jurist gebruiken wij uw:
- NAW-gegevens
- Telefoonnummer
- Factuuradres
- E-mailadres
- Profielfoto
- Informatie over uw profiel (denk hierbij aan relevante opleidingen, uw werkervaring, specialismes)
Deze hebben wij nodig vanwege de overeenkomst die we met u sluiten. Wij bewaren deze informatie, totdat u het abonnement opzegt. Bepaalde klantgegevens bewaren wij langer in verband met de wettelijke fiscale bewaarplicht.
Verzenden van nieuwsbrieven
Wij hebben een nieuwsbrief en u wordt alleen met uw toestemming toegevoegd aan de lijst van abonnees. In de nieuwsbrief leest u nieuwtjes, tips en informatie over onze producten en diensten.
Hiervoor gebruiken wij uw:
- Voor-en achternaam
- E-mailadres
Wij gebruiken deze gegevens op basis van uw toestemming. Wij bewaren deze informatie, totdat u het abonnement opzegt. De nieuwsbrief wordt 1 keer per kwartaal per mail verstuurd. De inhoud van de nieuwsbrief bevat onder andere de volgende:
- Belangrijke juridische nieuwtjes en tips
- Informatie over het platform
Het abonnement op de nieuwsbrief kunt u op ieder moment opzeggen. Iedere nieuwsbrief bevat een afmeldlink.
Contactformulier
Met het contactformulier kunt u ons vragen stellen of aanvragen doen.
Hiervoor gebruiken wij uw: • Naam • Telefoonnummer • E-mailadres • Informatie die u zelf verstrekt in een bericht
Deze hebben wij nodig om het contact met u goed te laten verlopen. Wij bewaren deze informatie, totdat we zeker weten dat u tevreden bent met onze reactie.
Verstrekking aan andere bedrijven of instellingen
Met uitzondering van de partijen die nodig zijn om de hierboven genoemde diensten te leveren, geven wij uw persoonsgegevens onder geen voorwaarde aan andere bedrijven of instellingen, behalve als wij dat wettelijk verplicht zijn (bijvoorbeeld als de politie dat eist bij een vermoeden van een misdrijf).
Statistieken
Wij houden statistieken bij over het gebruik van ons bedrijf. In ons bedrijf zijn social media buttons opgenomen. Hiermee verzamelen de beheerders van deze diensten uw persoonsgegevens.
Google Analytics
Wij gebruiken Google Analytics om bij te houden hoe bezoekers ons bedrijf gebruiken. Wij hebben een verwerkersovereenkomst met Google gesloten. Daarin staan strikte afspraken over wat zij mogen bijhouden. Wij hebben Google niet toegestaan de verkregen Analytics informatie te gebruiken voor andere Googlediensten. Wij laten Google de IP-adressen anonimiseren.
Beveiliging
Beveiliging van persoonsgegevens is voor ons van groot belang. Om uw privacy te beschermen, nemen wij de volgende maatregelen:
- Toegang tot persoonsgegevens wordt afgeschermd met een gebruikersnaam en wachtwoord
- Wij nemen fysieke maatregelen zoals sloten en kluizen voor toegangsbescherming van de systemen waarin persoonsgegevens opgeslagen zijn
- Wij maken gebruik van beveiligde verbindingen (Secure Sockets Layer of SSL) waarmee alle informatie tussen u en onze website wordt afgeschermd wanneer uw persoonsgegevens invoert
Wijzigingen in deze privacyverklaring
Wanneer ons bedrijf wijzigt, moeten wij natuurlijk ook de privacyverklaring aanpassen. Let dus altijd op de datum hierboven en kijk regelmatig of er nieuwe versies zijn. Wij zullen ons best doen wijzigingen aan u door te geven.
Uw rechten
Als u vragen hebt of wilt weten welke persoonsgegevens wij van u hebben, kunt u altijd contact met ons opnemen. Zie de contactgegevens hieronder.
U hebt de volgende rechten:
- Recht op inzage: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, in te zien.
- Recht op rectificatie: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, te corrigeren of aan te vullen indien deze onjuist of onvolledig zijn.
- Recht om uw toestemming in te trekken: u kunt uw toestemming altijd eenvoudig intrekken.
- Recht van bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
- Recht op verwijdering: u kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen.
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien het technisch mogelijk is, heeft u het recht om de persoonsgegevens die wij van u verwerken te laten overdragen naar een derde partij.
- Recht op beperking van de verwerking: in sommige gevallen kunt u verzoeken om het verwerken van uw persoonsgegevens (al dan niet tijdelijk) te beperken wat betekent dat wij minder gegevens van u verwerken.
Let op dat u altijd duidelijk aangeeft wie u bent, zodat we zeker weten dat wij geen gegevens van de verkeerde persoon aanpassen of verwijderen. Wij zullen in principe binnen een maand aan uw verzoek voldoen. Deze termijn kan echter worden verlengd om redenen die verband houden met de specifieke rechten van betrokkenen of de complexiteit van het verzoek. Als wij deze termijn verlengen, zullen wij u daarvan tijdig op de hoogte stellen.
Klacht indienen
Als u een klacht wilt indienen over het gebruik van uw persoonsgegevens kunt u een e-mail sturen naar e.kuyt@ictrecht.nl. Wij pakken elke klacht intern op en communiceren dit verder met u. Als u vindt dat wij u niet op de juiste manier helpen, dan heeft u het recht een klacht in te dienen bij de toezichthouder. Deze heet de Autoriteit Persoonsgegevens.
Contactgegevens
Mijnjurist.nl B.V. Jollemanhof 12 1019 GW Amsterdam E-mailadres: e.kuyt@ictrecht.nl Telefoon: KvK nummer: 80934722